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Biografie

Khatuna Mikaberidze

Mezzosopran

Die gebürtige Georgierin absolvierte ihr Gesangsstudium am Staatlichen Konservatorium in Tiflis Weiteren Unterricht erhielt sie von Galina Wischnewskaja, später von Christa Ludwig sowie Hanna Schwarz. Bereits während ihres Studiums wurde sie als Solistin an der Oper Batumi (Georgien) engagiert, später wechselte sie an die Oper der Hauptstadt Tiflis. Dort stand die Mezzosopranistin in den großen Rollen ihres Fachs, als Eboli, Amneris, Carmen, Azucena auf der Bühne.

Als Azucena wurde sie 2001 an die Oper Dortmund engagiert. Von dort ging sie als Ensemblemitglied an das Meininger Theater (Dorabella, Jezibaba, Brangäne), dann an das Landestheater Linz (Carmen, Jezibaba, Großherzogin von Gerolstein, Orlofsky).

Khatuna Mikaberidze gastierte wiederholt an der Volksoper Wien (La Madre in Luigi Dallapiccolas „Il prigioniero“, Czipra in „Der Zigeunerbaron“), an der Oper Frankfurt (La Madre in „Il Prigioniero“), am Opernhaus Oslo (Eboli), am Theater Bremen (Amneris), an der Deutschen Oper am Rhein (Amneris und Eboli), an der Hamburgischen Staatsoper (Maddalena) sowie am Theater Basel (Jezibaba). Seit 2006 ist Khatuna Mikaberidze Ensemblemitglied an der Staatsoper Hannover. Bisherige Partien an der Staatsoper Hannover waren u.a. Santuzza, Eboli, Carmen, Ulrica, Diana in „La Calisto“, Venus, Fricka, Waltraute, Suzuki, Principessa, Frugola, Preziosilla, Herodias.

Ihr Repertoire umfaßt aber auch zeitgenössische Werke wie „Intolleranza 1960“ (Eine Frau) von Luigi Nono, „Orest“ (Elektra) von Manfred Trojahn, „Die Teufel von Loudun“ (Jeanne) von Krzysztof Penderecki, „Lot“ (Die Frau) von Giorgio Battistelli, „Caligula“ (Caesonia) von Detlev Glanert sowie Luciano Berios „Folks Songs“.

Jetzige und kommende Spielzeit singt sie an der Staatsoper Hannover die Partie der Eboli und Amneris.
Für ihre Gestaltung der Jeanne in „Die Teufel von Loudun“ als auch für ihre Eboli erhielt sie Nominierungen in der „Opernwelt“.

2015 wurde die CD „Der Zigeunerbaron“ veröffentlicht (NDR Radiophilharmonie & NDR Chor, Lawrence Foster, Pentatone), auf der sie die Czipra singt.

Biography

Khatuna Mikaberidze

Mezzo soprano

Georgian mezzosoprano Khatuna Mikaberidze, engaged at the Hannover Staatsoper as a soloist since 2006, has received extraordinary critical acclaim for her creation of the roles of Venus in Tannhäuser and of Eboli in Don Carlo. Other leading roles at the Hannover Staatsoper include Carmen, Diana (La Calisto), Fricka, (Das Rheingold, Die Walküre), and Waltraute (Götterdämmerung).

Ms. Mikaberidze has also shown herself to be a brilliant interpreter of modern music, as seen in her performances of the Hannover Staatsoper's award-winning production of Luigi Nono´s Intoleranza 1960 (2011 Faust Award for Best New Opera Production), and in concert with the Hannover Staatstheater Orchestra in Luciano Berio´s Folk Songs.

She will repeat her performance as Venus in Tannhäuser this winter in Hannover, in addition to making her debuts as both Jeanne in Penderecki's The Devil of Loudun and as Frugola in Il Tabarro.

An artist in great demand, Ms. Mikaberidze's most recent guest engagements lead her to the Norwegian Opera in Oslo as Eboli (Don Carlo), Theater Bremen as Amneris (Aida), the Hamburg Staatsoper as Maddalena (Rigoletto), and Theater Basel as Jezibaba (Rusalka). A repeat guest at the Vienna Volksoper, she won high praise for her 200? Viennese debut as the Mother in Luigi Dallapiccola's Il Prigioniero, a role she repeated at the Frankfurt Opera in 2005.

From 2003 to 2006 Khatuna Mikaberidze was engaged by the Landestheater Linz. Her appearances in Linz encompassed many of the great mezzo roles, such as Carmen, Jezibaba, the Grand Duchess of Gerolstein, and Count Orlofsky (Die Fledermaus).

Ms. Mikaberidze made her German debut in 2001 as Acuzena (Il Trovatore) at the Dortmund Opera, and began her engagement as a soloist at the Meiningen Theater that season, where she sang Dorabella (Cosi fan tutte), Jezibaba (Rusalka), and Brangäne (Tristan und Isolde).
Ms. Mikaberidze began her professional career as a soloist with the Batumi Opera and with the Tiflis Opera in Georgia, where she was engaged immediately after completing her studies at the Tiflis Conservatory.